Typ tekstu: Książka
Autor: Grzegorz Brzozowicz, Filip Łobodziński
Tytuł: 100 płyt, które wstrząsnęły światem. Kronika czasów popkultury.
Rok: 2000
III Symfonia nie jest dziełem awangardowym w ścisłym tego słowa znaczeniu.
Henryk Mikołaj Górecki, urodzony pod koniec 1933 roku koło Rybnika na Górnym Śląsku, zaczynał jako kompozytor dzieł śmiałych zarówno od strony harmonii, jak i dynamiki. Kontrasty dynamiczne w połączeniu z zamierzoną prostotą faktury były zjawiskiem niezwykle nowatorskim w latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych, choć kładł też duży nacisk na zróżnicowane brzmienia. W swoich kompozycjach nakazywał wykonawcom nietypową grę na instrumentach (na przykład jeżdżenie paznokciem po strunach harfy albo uderzenie w pedał fortepianu) . Był to też czas rozbudowanego instrumentarium perkusyjnego, co oczywiście zwiększa niewyobrażalnie paletę barw orkiestry. Na początku lat siedemdziesiątych dał
III Symfonia nie jest dziełem awangardowym w ścisłym tego słowa znaczeniu.<br>Henryk Mikołaj Górecki, urodzony pod koniec 1933 roku koło Rybnika na Górnym Śląsku, zaczynał jako kompozytor dzieł śmiałych zarówno od strony harmonii, jak i dynamiki. Kontrasty dynamiczne w połączeniu z zamierzoną prostotą faktury były zjawiskiem niezwykle nowatorskim w latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych, choć kładł też duży nacisk na zróżnicowane brzmienia. W swoich kompozycjach nakazywał wykonawcom nietypową grę na instrumentach (na przykład jeżdżenie paznokciem po strunach harfy albo uderzenie w pedał fortepianu) . Był to też czas rozbudowanego instrumentarium perkusyjnego, co oczywiście zwiększa niewyobrażalnie paletę barw orkiestry. Na początku lat siedemdziesiątych dał
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego