Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Literatura
Nr: 2
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1984
i w żadnej epoce nie atakowano rozumu z większą gwałtownością niż w naszej.
Mit Syzyfa ukazał się u Gallimarda w 1942 roku, kiedy irracjonalizm ludzki zdawał się sięgać zenitu. Camus doskonale wiedział, jakie są źródła tego irracjonalizmu i wybrał czynną walkę z nim. Nie był to irracjonalizm filozofów, artystów, zblazowanych pięknoduchów. Był to irracjonalizm ludzkiego stada, popychający je na krawędź szaleństwa - irracjonalizm krwi, rasy, irracjonalizm zbrodni. W eseju Człowiek zbuntowany znów jednak wraca ujęcie irracjonalizmu jako znaku epoki - znaku, którego nie da się wymazać. Oto epoka przeniknięcia odrazą do zimnych, rozumowych spekulacji, epoka pełna nadziei, że triumf irracjonalizmu umożliwi ludzkości przetrwanie
i w żadnej epoce nie atakowano rozumu z większą gwałtownością niż w naszej&lt;/&gt;.<br>&lt;tit&gt;Mit Syzyfa&lt;/&gt; ukazał się u Gallimarda w 1942 roku, kiedy irracjonalizm ludzki zdawał się sięgać zenitu. Camus doskonale wiedział, jakie są źródła tego irracjonalizmu i wybrał czynną walkę z nim. Nie był to irracjonalizm filozofów, artystów, zblazowanych pięknoduchów. Był to irracjonalizm ludzkiego stada, popychający je na krawędź szaleństwa - irracjonalizm krwi, rasy, irracjonalizm zbrodni. W eseju &lt;tit&gt;Człowiek zbuntowany&lt;/&gt; znów jednak wraca ujęcie irracjonalizmu jako znaku epoki - znaku, którego nie da się wymazać. Oto epoka przeniknięcia odrazą do zimnych, rozumowych spekulacji, epoka pełna nadziei, że triumf irracjonalizmu umożliwi ludzkości przetrwanie
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego