Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Sztuka
Nr: 3
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1974
świadomość twórcza malarzy, którzy ukończyli studia przy końcu lat sześćdziesiątych.
Jak wiadomo katedrami malarstwa w akademiach i wyższych szkołach plastycznych w Polsce kierowali przez długi okres czasu po drugiej wojnie światowej zwolennicy założeń malarstwa postimpresjonistycznego. Dawni kapiści i liczni ich wyznawcy wpajali studentom zasady kolorystycznej budowy obrazu jako jedynie słusznej podstawy sztuki malarskiej. Przekonania te propagowano tak skutecznie, że w pewnym momencie zaczęły one funkcjonować jako oczywiste i niekwestionowane pewniki niezależne od osobistych zainteresowań, sympatii lub aktualnych wpływów jakim podlegali poszczególni artyści. Zasady koloryzmu uznano za ogólne i niepodważalne zasady malarstwa; dopiero w ich ramach można było ujawniać swą indywidualność lub
świadomość twórcza malarzy, którzy ukończyli studia przy końcu lat sześćdziesiątych.<br> Jak wiadomo katedrami malarstwa w akademiach i wyższych szkołach plastycznych w Polsce kierowali przez długi okres czasu po drugiej wojnie światowej zwolennicy założeń malarstwa postimpresjonistycznego. Dawni kapiści i liczni ich wyznawcy wpajali studentom zasady kolorystycznej budowy obrazu jako jedynie słusznej podstawy sztuki malarskiej. Przekonania te propagowano tak skutecznie, że w pewnym momencie zaczęły one funkcjonować jako oczywiste i niekwestionowane pewniki niezależne od osobistych zainteresowań, sympatii lub aktualnych wpływów jakim podlegali poszczególni artyści. Zasady koloryzmu uznano za ogólne i niepodważalne zasady malarstwa; dopiero w ich ramach można było ujawniać swą indywidualność lub
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego