Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Wprost
Nr: 19.9
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1999
rzadko motywuje nas do większego wysiłku,
dużo energii tracimy natomiast na usprawiedliwienie nieróbstwa, bierności,
niekompetencji. Przez wiele lat w Polsce obowiązywała - jak zauważyła
prof. Halina Świda-Ziemba - moda na przegrane, smutne, pełne dramatów
życie. Status outsidera miał być wyrazem wyższości duchowej. Pogardzano
cechami decydującymi o sukcesie: kompetencją (oznaką banalnego
profesjonalizmu), precyzyjnym organizowaniem czasu (wyrazem pełni życia
były "nocne Polaków rozmowy"), wytrwałością i wizją celu, a przede
wszystkim gotowością do kompromisu. O ile w filozofii sukcesu kompromis
jest częściowym osiągnięciem celu, w filozofii klęski oznaczał jedynie
rezygnację z własnych wyobrażeń i zamiarów. Przegrywając, Polacy oddychali
z ulgą: nareszcie mogli być sobą. Stefan
rzadko motywuje nas do większego wysiłku,<br>dużo energii tracimy natomiast na usprawiedliwienie nieróbstwa, bierności,<br>niekompetencji. Przez wiele lat w Polsce obowiązywała - jak zauważyła<br>prof. Halina Świda-Ziemba - moda na przegrane, smutne, pełne dramatów<br>życie. Status outsidera miał być wyrazem wyższości duchowej. Pogardzano<br>cechami decydującymi o sukcesie: kompetencją (oznaką banalnego<br>profesjonalizmu), precyzyjnym organizowaniem czasu (wyrazem pełni życia<br>były "nocne Polaków rozmowy"), wytrwałością i wizją celu, a przede<br>wszystkim gotowością do kompromisu. O ile w filozofii sukcesu kompromis<br>jest częściowym osiągnięciem celu, w filozofii klęski oznaczał jedynie<br>rezygnację z własnych wyobrażeń i zamiarów. Przegrywając, Polacy oddychali<br>z ulgą: nareszcie mogli być sobą. Stefan
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego