Typ tekstu: Książka
Autor: Tischner Józef
Tytuł: Świat ludzkiej nadziei. Wybór szkiców filozoficznych 1966-1975
Rok wydania: 1994
Lata powstania: 1966-1975
po prostu "jestem radosny" znika dystans, znika sycenie, znika także fenomen jouissance. Tak więc fenomen "używania" zakłada istnienie pewnego oddalenia pomiędzy mną a moim nastrojem, aktem, przeżyciem. Moje Ja jest gdzieś w głębi. Nastrój ogarnia je od "zewnątrz", jest czymś dla mnie. Intencja "używania" jest intencją wsobną. Poprzez tę intencję przebija w ostatecznej instancji ta sama treść, jaką udało nam się zaobserwować w poprzednim przypadku. Jest nią samo aksjologiczne Ja. Tylko wartość może "używać", "przeżywać", "zużywać" cokolwiek. Jaka wartość? Wartość konscjentywna. Znów jedynie adekwatną nazwą dla tej wartości jest słówko "ja".
Starałem się uchwycić Ja aksjologiczne jako swoistą konscjentywną wartość stojącą
po prostu "jestem radosny" znika dystans, znika sycenie, znika także fenomen jouissance. Tak więc fenomen "używania" zakłada istnienie pewnego oddalenia pomiędzy mną a moim nastrojem, aktem, przeżyciem. Moje Ja jest gdzieś w głębi. Nastrój ogarnia je od "zewnątrz", jest czymś dla mnie. Intencja "używania" jest intencją wsobną. Poprzez tę intencję przebija w ostatecznej instancji ta sama treść, jaką udało nam się zaobserwować w poprzednim przypadku. Jest nią samo aksjologiczne Ja. Tylko wartość może "używać", "przeżywać", "zużywać" cokolwiek. Jaka wartość? Wartość konscjentywna. Znów jedynie adekwatną nazwą dla tej wartości jest słówko "ja".<br>Starałem się uchwycić Ja aksjologiczne jako swoistą konscjentywną wartość stojącą
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego