Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
stan obłoku
dharmy' (sanskr. dharma-megha bhumi; chiń. fayundi; jap. ho unji), w którym
bodhisattva niczym nie pogardza i dąży do uwolnienia wszystkich cierpiących
istot, tak samo jako chmura, która zrasza deszczem wszystkie spragnione
rośliny, także najpodlejsze chwasty.
'Wielkie miłosierdzie' jest nierozerwalnie związane z 'oświeceniem', nie
może jednak być wyrażane przez kogoś, kto nie dostąpił tego stanu. Adept
zen powinien dążyć do 'oświecenia', nie zajmując się rozróżnianiem dobra
i zła, które nieuchronnie prowadzi do dualizmu epistemologicznego. 'Etyka
paradoksowa' różni się od etyki formalnej tym, że nie ustanawia żadnego
dekalogu, żadnych norm moralnych, ale jest duchem prawa.

Mistrzowie zen byli świadomi tego, iż
stan obłoku <br>dharmy' (sanskr. dharma-megha bhumi; chiń. fayundi; jap. ho unji), w którym <br>bodhisattva niczym nie pogardza i dąży do uwolnienia wszystkich cierpiących <br>istot, tak samo jako chmura, która zrasza deszczem wszystkie spragnione <br>rośliny, także najpodlejsze chwasty. <br>'Wielkie miłosierdzie' jest nierozerwalnie związane z 'oświeceniem', nie <br>może jednak być wyrażane przez kogoś, kto nie dostąpił tego stanu. Adept <br>zen powinien dążyć do 'oświecenia', nie zajmując się rozróżnianiem dobra <br>i zła, które nieuchronnie prowadzi do dualizmu epistemologicznego. 'Etyka <br>paradoksowa' różni się od etyki formalnej tym, że nie ustanawia żadnego <br>dekalogu, żadnych norm moralnych, ale jest duchem prawa. <br>&lt;page nr=271&gt;<br>Mistrzowie zen byli świadomi tego, iż
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego