Typ tekstu: Książka
Autor: Szaniawski Klemens
Tytuł: O nauce, rozumowaniu i wartościach
Rok: 1994
są sprzeczne. Dowodzi to niespójności potocznych intuicji na temat racjonalności i zmusza do takiej rewizji znaczeniowej tego pojęcia, która polegałaby w każdym razie na jego treściowym ograniczeniu. Problem, z jakich postulatów racjonalności zrezygnować, musi być z konieczności rozstrzygnięty arbitralnie. Arbitralność ta przenosi się - rzecz jasna - na kryterium, które uznamy za racjonalne w zmodyfikowanym sensie tego słowa.
Pod względem formalnym problem decyzji indywidualnej reprezentowany jest przez układ (tzw. macierz) liczb: vu,-v, i = 1, 2, -, m, j = 1, 2, -, n . Wiersze reprezentują możliwe do podjęcia działania, kolumny zaś - stany rzeczy, od których zależą skutki owych działań. Liczba u,- jest wyrazem oceny (z
są sprzeczne. Dowodzi to niespójności potocznych intuicji na temat racjonalności i zmusza do takiej rewizji znaczeniowej tego pojęcia, która polegałaby w każdym razie na jego treściowym ograniczeniu. Problem, z jakich postulatów racjonalności zrezygnować, musi być z konieczności rozstrzygnięty arbitralnie. Arbitralność ta przenosi się - rzecz jasna - na kryterium, które uznamy za racjonalne w zmodyfikowanym sensie tego słowa.<br> Pod względem formalnym problem decyzji indywidualnej reprezentowany jest przez układ (tzw. macierz) liczb: vu,-v, i = 1, 2, -, m, j = 1, 2, -, n . Wiersze reprezentują możliwe do podjęcia działania, kolumny zaś - stany rzeczy, od których zależą skutki owych działań. Liczba u,- jest wyrazem oceny (z
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego