przewrotność. Po wyjściu z kina widz musi powrócić do realności i głęboko się nad nią zastanowić.<br> <au>Marcin Giżycki</><br><br><div1><tit1>JAN SŠVANKMAJER (1934)</><br><intro>Jeden z najoryginalniejszych reżyserów filmowych, także grafik i rzeźbiarz. Członek czeskiej grupy surrealistów. Studiował w praskiej Szkole Sztuk Stosowanych i na Wydziale Lalkarstwa Akademii Sztuk Teatralnych.</><br>Filmy realizuje od 1964 r. Z blisko 30 krótkich i 4 pełnometrażowych najbardziej znane to: <name type="tit">"Ostatnia sztuczka pana Schwarcewalldea i pana Edgara"</> (1964), <name type="tit">"Et cetera"</> (1966), <name type="tit">"Historia naturae"</> (1967), <name type="tit">"Ogród"</> (1968), <name type="tit">"Mieszkanie"</> (1968), <name type="tit">"Cichy tydzień w domu"</> (1969), <name type="tit">"Dziennik Leonarda"</> (1972), <name type="tit">"Upadek domu Usherów"</> (1980), <name type="tit">"Możliwości dialogu"</> (1982), <name type="tit">"Wahadło, dół i nadzieja