Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Polityka
Nr: 02.05 (5)
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 2005
i wynikającej z niego praktyki rządzenia - budzi gorący sprzeciw nie tylko u wielu muzułmańskich intelektualistów, lecz również u niektórych duchownych. Twierdzą oni, że należy rozróżniać między samą religią, która jest niezmienna, a wiedzą religijną podlegającą zmianom. Islam jako religia nie podlega zmianom, ale filozofia islamska to dziedzina, którą należy nieustannie reformować. Mogłoby to oznaczać jakąś syntezę tradycji muzułmańskiej ze współczesną myślą zachodnią. Reformiści formułują zarzut, że islam stał się w Iranie wyłącznie ideologią polityczną, co jest niedopuszczalną redukcją. Bez pełniejszej demokratyzacji kraju filozofia islamska nie będzie w stanie reagować na zmieniającą się rzeczywistość.

Muhammad Mudżtahid-Szabistari, duchowny, ale reformator, uważa, że
i wynikającej z niego praktyki rządzenia - budzi gorący sprzeciw nie tylko u wielu muzułmańskich intelektualistów, lecz również u niektórych duchownych. Twierdzą oni, że należy rozróżniać między samą religią, która jest niezmienna, a wiedzą religijną podlegającą zmianom. Islam jako religia nie podlega zmianom, ale filozofia islamska to dziedzina, którą należy nieustannie reformować. Mogłoby to oznaczać jakąś syntezę tradycji muzułmańskiej ze współczesną myślą zachodnią. Reformiści formułują zarzut, że islam stał się w Iranie wyłącznie ideologią polityczną, co jest niedopuszczalną redukcją. Bez pełniejszej demokratyzacji kraju filozofia islamska nie będzie w stanie reagować na zmieniającą się rzeczywistość.<br><br>Muhammad Mudżtahid-Szabistari, duchowny, ale reformator, uważa, że
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego