Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Życie Literackie
Nr: 18
Miejsce wydania: Kraków
Rok: 1979
jest praw, a kto błądzi? Na te pytania próbuję odpowiedzieć w aspektach: wychowawczym i merytorycznym.
Literatura wychowuje - na pewno, ale jak rozumieć sytuację wychowawczą w kontakcie z dziełem sztuki? Ongiś tłumaczono ją w sposób uproszczony. Pisarz spełniał rolę inżyniera dusz ludzkich, chronił młodzież przed degrengoladą moralną, a wyrabiał w niej silną wolę i dzielność, odstraszał od złego, zachęcał do dobrego. "Wielka literatura winna być nadal, tak jak była i jest często teraz, wychowawczynią etyczną" - twierdził Tadeusz Kotarbiński.
Zdolność zbawczego i skutecznego życiowo przekształcania dusz ludzkich przez literaturę wiązano z jej jednokierunkowym, jednoznacznym oddziaływaniem na czytelnika. Ale marksizm zaprzeczył łatwym uogólnieniom dotyczącym odczytywania
jest praw, a kto błądzi? Na te pytania próbuję odpowiedzieć w aspektach: wychowawczym i merytorycznym.<br> Literatura wychowuje - na pewno, ale jak rozumieć sytuację wychowawczą w kontakcie z dziełem sztuki? Ongiś tłumaczono ją w sposób uproszczony. Pisarz spełniał rolę inżyniera dusz ludzkich, chronił młodzież przed degrengoladą moralną, a wyrabiał w niej silną wolę i dzielność, odstraszał od złego, zachęcał do dobrego. &lt;q&gt;"Wielka literatura winna być nadal, tak jak była i jest często teraz, wychowawczynią etyczną"&lt;/&gt; - twierdził Tadeusz Kotarbiński.<br> Zdolność zbawczego i skutecznego życiowo przekształcania dusz ludzkich przez literaturę wiązano z jej jednokierunkowym, jednoznacznym oddziaływaniem na czytelnika. Ale marksizm zaprzeczył łatwym uogólnieniom dotyczącym odczytywania
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego