Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Sztuka
Nr: 3
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1974
sensie ma tutaj zawsze miejsce korespondencyjne wykorzystanie poznawczego fundamentu teorii dezaktualizowanych).
Powstaje pytanie, czy adaptacja posiada nieograniczony zakres stosowalności, czy można aktualizować w sposób niczym nieskrępowany każde dzieło przeszłości poprzez odpowiednie zabiegi reinterpretacyjne. Sądzę, że odpowiedź musi być negatywna. Po pierwsze, subiektywny kontekst społeczny dzieła, czyniący zeń dzieło sztuki właśnie, składa się z różnych warstw: jedne z nich np. sfera pewnych konwencji określających kształt rzeczywistości przedstawionej, ulegają szybciej zmianą historycznym, inne - np. sfera kompetencji językowej określającej kształt tekstu utworu literackiego, zmieniają się w znacznie wolniejszym tempie; te właśnie składniki drugiego typu - społecznego kontekstu subiektywnego dzieła utrudniają, niekiedy uniemożliwiają dokonanie nowego "odczytania". Po
sensie ma tutaj zawsze miejsce korespondencyjne wykorzystanie poznawczego fundamentu teorii dezaktualizowanych).<br> Powstaje pytanie, czy adaptacja posiada nieograniczony zakres stosowalności, czy można aktualizować w sposób niczym nieskrępowany każde dzieło przeszłości poprzez odpowiednie zabiegi reinterpretacyjne. Sądzę, że odpowiedź musi być negatywna. Po pierwsze, subiektywny kontekst społeczny dzieła, czyniący zeń dzieło sztuki właśnie, składa się z różnych warstw: jedne z nich np. sfera pewnych konwencji określających kształt rzeczywistości przedstawionej, ulegają szybciej zmianą historycznym, inne - np. sfera kompetencji językowej określającej kształt tekstu utworu literackiego, zmieniają się w znacznie wolniejszym tempie; te właśnie składniki drugiego typu - społecznego kontekstu subiektywnego dzieła utrudniają, niekiedy uniemożliwiają dokonanie nowego "odczytania". Po
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego