Typ tekstu: Książka
Autor: Kowalczykowa Alina
Tytuł: Dramat i teatr romantyczny
Rok: 1997
ogromu, człowiek romantyczny mógł czuć się przenikliwym partnerem natury i Boga, przez władcze sprawdzanie własnej duchowej mocy poszukującym swej tożsamości.
By znaleźć się sam na sam z tajemnicą istnienia i z Bogiem, człowiek musi wyobcować się od świata. Dosłownie i w myśli. W dramacie romantycznym taką izolację zapewniają paradoksalnie dwie skrajności: mury celi więziennej, odcinające bohatera od kontaktu z zewnętrznością, lub najpełniejsza możliwie na ziemi samotność - na wierzchołkach gór: " pod stopami niebo i nad głową / Niebo" - widział Kordian na szczycie Mont Blanc. Te sytuacje zdają się najbardziej sprzyjać mistycznemu skupieniu - stwarzają wrażenie skrajnego, wyjątkowego oderwania od zwykłej ludzkiej kondycji człowieka.
Skupienie
ogromu, człowiek romantyczny mógł czuć się przenikliwym partnerem natury i Boga, przez władcze sprawdzanie własnej duchowej mocy poszukującym swej tożsamości.<br>By znaleźć się sam na sam z tajemnicą istnienia i z Bogiem, człowiek musi wyobcować się od świata. Dosłownie i w myśli. W dramacie romantycznym taką izolację zapewniają paradoksalnie dwie skrajności: mury celi więziennej, odcinające bohatera od kontaktu z zewnętrznością, lub najpełniejsza możliwie na ziemi samotność - na wierzchołkach gór: "&lt;gap&gt; pod stopami niebo i nad głową / Niebo" - widział Kordian na szczycie Mont Blanc. Te sytuacje zdają się najbardziej sprzyjać mistycznemu skupieniu - stwarzają wrażenie skrajnego, wyjątkowego oderwania od zwykłej ludzkiej kondycji człowieka.<br>Skupienie
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego