Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Sztuka
Nr: 3
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1974
Otrzymując zaproszenie na sympozjum zastanawiałem się nad zakresem pojęcia "sztuka monumentalna". Mieści się tutaj zarówno problem wizualnej propagandy, jak sprawy malarstwa w architekturze czy rzeźby pomnikowej. Chciałbym wyjść poza te zagadnienia.
Nie od dziś program sztuki stosuje się jakby w dwóch kierunkach - z jednej strony twórca dąży do wyrażania swego subiektywnego poglądu na świat, pragnie przekazać jednostkowemu odbiorcy to, co go niepokoi lub cieszy: prostota i ludzka potrzeba zostawienia śladu swego istnienia, przekazania swego posłania. Z drugiej strony twórca pragnie uczestniczyć w życiu, wpływać, formować je, oddziaływać na najszerszy krąg odbiorców. Niepokoje dzisiejszej sztuki to wyraz pragnienia uzasadniania niezbędności sztuki.
Twórca
Otrzymując zaproszenie na sympozjum zastanawiałem się nad zakresem pojęcia "sztuka monumentalna". Mieści się tutaj zarówno problem wizualnej propagandy, jak sprawy malarstwa w architekturze czy rzeźby pomnikowej. Chciałbym wyjść poza te zagadnienia.<br> Nie od dziś program sztuki stosuje się jakby w dwóch kierunkach - z jednej strony twórca dąży do wyrażania swego subiektywnego poglądu na świat, pragnie przekazać jednostkowemu odbiorcy to, co go niepokoi lub cieszy: prostota i ludzka potrzeba zostawienia śladu swego istnienia, przekazania swego posłania. Z drugiej strony twórca pragnie uczestniczyć w życiu, wpływać, formować je, oddziaływać na najszerszy krąg odbiorców. Niepokoje dzisiejszej sztuki to wyraz pragnienia uzasadniania niezbędności sztuki.<br> Twórca
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego