za szczególnie<br>świętą, zobaczył tam bowiem anioła zwiastującego koniec zarazy<br>trapiącej Jerozolimę. Te antenacje wydały się nie dość mocnym<br>fundamentem mistycznym tak ważnego (najważniejszego) sanktuarium Żydów,<br>skoro w apokryfach literatury rabinicznej powiada się, że Salomon, nim<br>przystąpił do budowy Świątyni, skonstruował najpierw labirynt wchodzący<br>głęboko do wnętrza góry Moria. Później ukrywano tam w razie<br>niebezpieczeństwa święte naczynia. Na przykład, przewidując, że<br>Jerozolima zostanie zdobyta, król Jozjasz rozkazał, by schronić Arkę<br>Przymierza w tych podziemiach. Przeto sądzi się, że aż do naszych dni<br>Arka pozostaje właśnie tam, w ukryciu. (Aryeh Kaplan, Meditation and<br>the Bible, York 1978, s. 58). Nieco inną wersję