Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Almanach Humanistyczny "Bez wiedzy i zgody..."
Nr: 5
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1986
różna symbolika kolorów), etycznych lub estetycznych kategorii pojęciowych (np. abstrakcyjne - zmysłowe, doskonałe - błędne, ozdobne - prawdziwe), w konstrukcji bohaterów wierszy. Podstawową funkcją antynomii w poezji Herberta - twierdzi dalej Barańczak - jest ambiwalentne, kontrastowe rozłożenie znaków wartości. Człowiek w tej poezji jest zawsze rozdarty między różnymi sytuacjami i wartościami istnienia. Wywodem tym Barańczak unicestwia chyba już na zawsze stereotypowy sąd o statycznej harmonii Herbertowskiego świata. Demaskuje - to z kolei odmienne od utrwalonych, poetyckie spojrzenie na rzeczy, zdarzenia i słowa. Barańczak wymienia aż sześć takich różnych "spojrzeń", za pomocą których (niczym perspektywy w malarstwie) Zbigniew Herbert "balansuje między organizacją poetycką a przejrzystością znaczeniową, między idiomem
różna symbolika kolorów), etycznych lub estetycznych kategorii pojęciowych (np. abstrakcyjne - zmysłowe, doskonałe - błędne, ozdobne - prawdziwe), w konstrukcji bohaterów wierszy. Podstawową funkcją antynomii w poezji Herberta - twierdzi dalej Barańczak - jest ambiwalentne, kontrastowe rozłożenie znaków wartości. Człowiek w tej poezji jest zawsze <hi>rozdarty</hi> między różnymi sytuacjami i wartościami istnienia. Wywodem tym Barańczak unicestwia chyba już na zawsze stereotypowy sąd o statycznej harmonii Herbertowskiego świata. Demaskuje - to z kolei odmienne od utrwalonych, poetyckie spojrzenie na rzeczy, zdarzenia i słowa. Barańczak wymienia aż sześć takich różnych "spojrzeń", za pomocą których (niczym perspektywy w malarstwie) Zbigniew Herbert "balansuje między organizacją poetycką a przejrzystością znaczeniową, między idiomem
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego