anonimowych tekstów. Melodie <br>cechuje prostota i kolędowy charakter. Dziewięcioczęściowa msza składa się z <br>czterech kolęd z podpisanymi zwrotkami tekstu, przewidzianymi do wykonania w <br>ramach kilku części cyklu.<br> Koncepcja formy mszy pastoralnej nie była więc ani mechaniczna, ani tym bardziej <br>schematyczna. Msze pastoralne (zarówno łacińskie, jak i polskie) tworzą bowiem <br>grupę wewnętrznie zróżnicowaną, od szczególnego rodzaju quodlibetu komasacji <br>repertuaru kolędowego w jednym cyklu (Dembiński), rodzaju suity kolędowej (Nowowiejski), <br>formy wariacyjnej (Furmanik, Lewkowicz, Feicht) do tworzenia nowych kolęd autorskich <br>(F. Walczyński, Klein). Missa pastoralis była uprawiana przez polskich kompozytorów <br>XX w. wyłącznie lub, ostrożniej mówiąc, głównie w pierwszej połowie stulecia.<br><br> Grupę siedmiu mszy