Typ tekstu: Książka
Autor: Jackowski Aleksander
Tytuł: Polska sztuka ludowa
Rok: 2002
kory dębu (kolor czarny i szary), jabłoni, olchy, rezedy (żółty), marzanny (indygo, niebieski), z koszenili, czerwca (czerwień) i składników naturalnych, jak ruda darniowa czy opiłki żelaza. Dopiero pod koniec XIX w. zastąpiono je chemicznymi barwnikami, co pozwoliło poszerzyć gamę barw, uzyskać odcienie bardziej jaskrawe. Wykorzystywano też szmaty, z których komponowano wielokolorowe chodniki, o osnowie z nici lnianych lub bawełnianych. Tkano na krosnach przeplatając w określonym porządku osnowę z wątkiem. Związane z tym techniki pozwalały uzyskiwać pożądane sploty. Jednakże mimo podobieństwa techniki tkaniny odzieżowe i dekoracyjne różniły się od siebie.
Tkaniny dekoracyjne komponowano ze świadomością końcowego efektu jako zorganizowaną całość, odzieżowe zaś
kory dębu (kolor czarny i szary), jabłoni, olchy, rezedy (żółty), marzanny (indygo, niebieski), z koszenili, czerwca (czerwień) i składników naturalnych, jak ruda darniowa czy opiłki żelaza. Dopiero pod koniec XIX w. zastąpiono je chemicznymi barwnikami, co pozwoliło poszerzyć gamę barw, uzyskać odcienie bardziej jaskrawe. Wykorzystywano też szmaty, z których komponowano wielokolorowe chodniki, o osnowie z nici lnianych lub bawełnianych. Tkano na krosnach przeplatając w określonym porządku osnowę z wątkiem. Związane z tym techniki pozwalały uzyskiwać pożądane sploty. Jednakże mimo podobieństwa techniki tkaniny odzieżowe i dekoracyjne różniły się od siebie. <br>Tkaniny dekoracyjne komponowano ze świadomością końcowego efektu jako zorganizowaną całość, odzieżowe zaś
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego