Charakter opracowania <br>tego wersu ma wymiar szerszy. Podważa przede wszystkim stereotypowe przekonanie <br>o efektywności poszukiwania czy też możliwości istnienia jednego, zwłaszcza <br>apriorycznie określonego modelu estetycznego muzyki kościelnej XX w.; sugeruje, <br>że model taki nie istnieje, zwłaszcza w świadomości twórczej kompozytora. Z <br>formalnego natomiast punktu widzenia materiał chorałowy pełni funkcję integracyjną, <br>wprowadzając kategorię korespondencji. Jak widać, chorał gregoriański we mszach <br>nr 2, 3, 4 oprócz funkcji integracyjnej nie zawsze staje się nośnikiem ekspresji <br>chorałowej, służąc niekiedy także dramatyzacji tekstu. Równie ekspresyjnie (Largo) <br> patetycznie, opracowuje Nowowiejski wers Et unam sanctam, catholicam et apostolicam <br>Ecclesiam (s. 21, prz. 141) w Mszy nr 4 z