Typ tekstu: Książka
Autor: Głowiński Michał
Tytuł: Ekspresja i empatia
Rok: 1997
pojawia się przekonanie, często w podtekstach, a niekiedy formułowane expressis verbis, że kategoria wyrazu nie stosuje się do utworów mających spełniać wymagania i oczekiwania masowej publiczności. Władysław Jabłonowski ostro krytykując to, co nazywał "literaturą łatwą", stwierdzał, że krytyka ma "prawo i obowiązek wymagać, by każdy był sobą". Autor, który nie wykracza poza obowiązujące konwencje, pragnie żyć w zgodzie z przeciętną publicznością, i zadowala się tym, co mierne, oczywiście, sobą być nie może. I tutaj, właśnie w tym negatywnym kontekście, ujawnia się jeszcze jedna strona młodopolskiej estetyki ekspresyjnej: ekspresywizm był nie tylko koncepcją dotyczącą znaczeń i sytuacji dzieła sztuki, był także podstawą
pojawia się przekonanie, często w podtekstach, a niekiedy formułowane expressis verbis, że kategoria wyrazu nie stosuje się do utworów mających spełniać wymagania i oczekiwania masowej publiczności. Władysław Jabłonowski ostro krytykując to, co nazywał "literaturą łatwą", stwierdzał, że krytyka ma "prawo i obowiązek wymagać, <hi rend="spaced">by każdy był sobą</>". Autor, który nie wykracza poza obowiązujące konwencje, pragnie żyć w zgodzie z przeciętną publicznością, i zadowala się tym, co mierne, oczywiście, sobą być nie może. I tutaj, właśnie w tym negatywnym kontekście, ujawnia się jeszcze jedna strona młodopolskiej estetyki ekspresyjnej: ekspresywizm był nie tylko koncepcją dotyczącą znaczeń i sytuacji dzieła sztuki, był także podstawą
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego