okręty, samoloty) lub przedmiotów bliskich (reflektory samochodowe). Latarnie morskie wyposażono w wielkogabarytowe soczewki szklane specjalnej budowy, tzw. soczewki Fresnela.<br>Zasadę soczewki Fresnela wykorzystywano także do budowy świateł pozycyjnych okrętów i statków, sygnalizacji kolejowej, lotniskowej itd.<br>Źródłem światła w reflektorach początkowo były palniki gazowe, następnie elektrody węglowe, a w końcu wielkogabarytowe żarówki elektryczne.<br>Przyrządy optyczne o charakterze niewojskowym znalazły również zastosowanie w siłach zbrojnych. I tak wojska saperskie używały takich przyrządów geodezyjnych, jak niwelatory, teodolity, węgielnice itd., a wojskowa służba medyczna nie mogła obejść się bez mikroskopu, refraktometru czy lustra laryngologicznego.<br><br><tit>2. POCZĄTKI PRODUKCJI PRZYRZĄDÓW OPTYCZNYCH NA ZIEMIACH POLSKICH</><br><br>Warszawa była pierwszym