Typ tekstu: Książka
Autor: Olszewski Daniel
Tytuł: Dzieje chrześcijaństwa w zarysie
Rok: 1996
kontynuatorami życia pierwszej gminy (vita apostolica), ale że istnieje między nimi ciągłość bezpośrednia; mnisi to nic innego, jak ci chrześcijanie, którzy wiernie zachowali zasady życia pierwszej gminy. Trzeba więc stwierdzić, że w końcu III w. nie samo życie mnisze było czymś nowym, lecz nowe były uwarunkowania społeczno-kulturalne, w których zarysowała się jego odrębność. Należy ponadto podkreślić ścisły związek, jaki istniał między ideałem męczeństwa (krwawego) i ideałem życia mniszego (męczeństwo niekrwawe). Już Orygenes pisał, że jedno i drugie zakłada oderwanie od świata, aby w sposób doskonały zjednoczyć się z Chrystusem.
Sam ruch mniszy końca III i początku IV w. rodzi się
kontynuatorami życia pierwszej gminy (&lt;foreign lang="lat"&gt;vita apostolica&lt;/&gt;), ale że istnieje między nimi ciągłość bezpośrednia; mnisi to nic innego, jak ci chrześcijanie, którzy wiernie zachowali zasady życia pierwszej gminy. Trzeba więc stwierdzić, że w końcu III w. nie samo życie mnisze było czymś nowym, lecz nowe były uwarunkowania społeczno-kulturalne, w których zarysowała się jego odrębność. Należy ponadto podkreślić ścisły związek, jaki istniał między ideałem męczeństwa (krwawego) i ideałem życia mniszego (męczeństwo niekrwawe). Już &lt;name type="person"&gt;Orygenes&lt;/&gt; pisał, że jedno i drugie zakłada oderwanie od świata, aby w sposób doskonały zjednoczyć się z Chrystusem.<br>Sam ruch mniszy końca III i początku IV w. rodzi się
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego