Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
te same typy faktury chóralnej ­ konwencjonalnej, w gruncie rzeczy XIX-wiecznej
(zwłaszcza dwojenia oktawowe i unisonowe),
­ w mszach Nowowiejskiego i Jurdzińskiego, u Świerczka tylko sporadycznie,
pewne odcinki operują materiałem swobodnym, pochodzącym z inwencji kompozytora,
­ w mszy Nowowiejskiego frazy z motywiką pieśni są bardziej zaokrąglone "miękkie",
podczas gdy u Świerczka ostrzej zarysowane rytmicznie. Jurdziński używa najdłuższych
fraz z motywiką pieśni,
­ partia organowa mszy Jurdzińskiego jest najbogatsza, przy tym zautonomizowana,
­ motywika Bogurodzicy pełni rolę formotwórczą, przyczyniając się do wyraźnego
i jasnego rozczłonkowania mikrostrukturalnego na odcinki ­ wersy, zasadniczo
bez powtórzeń tekstowych.
Rączkowski w Mszy Bogurodzica (1943) na 4-głosowy chór mieszany i organy integruje
te same typy faktury chóralnej ­ konwencjonalnej, w gruncie rzeczy XIX-wiecznej <br>(zwłaszcza dwojenia oktawowe i unisonowe),<br> ­ w mszach Nowowiejskiego i Jurdzińskiego, u Świerczka tylko sporadycznie, <br>pewne odcinki operują materiałem swobodnym, pochodzącym z inwencji kompozytora,<br> ­ w mszy Nowowiejskiego frazy z motywiką pieśni są bardziej zaokrąglone "miękkie", <br>podczas gdy u Świerczka ostrzej zarysowane rytmicznie. Jurdziński używa najdłuższych <br>fraz z motywiką pieśni,<br> ­ partia organowa mszy Jurdzińskiego jest najbogatsza, przy tym zautonomizowana,<br> ­ motywika Bogurodzicy pełni rolę formotwórczą, przyczyniając się do wyraźnego <br>i jasnego rozczłonkowania mikrostrukturalnego na odcinki ­ wersy, zasadniczo <br>bez powtórzeń tekstowych.<br> Rączkowski w Mszy Bogurodzica (1943) na 4-głosowy chór mieszany i organy integruje
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego