Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Polityka
Nr: 22
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1995
nie tyle realizację postulatów tolerancji wyznaniowej, co kapitulację przed naciskami mocarstw wrogich Rzeczypospolitej.

Pod wpływem Oświecenia kruszył się jednak kontrreformacyjny stereotyp równający polskość z katolicyzmem. Dawna dewocja ustępuje miejsca postawom tolerancyjnym, zgodnym z duchem czasu. Świadczy o tym fakt, iż w ostatnim ćwierćwieczu istnienia I Rzeczypospolitej nie odnotowujemy już żadnych zatargów pomiędzy dysydentami a katolikami. W Warszawie luteranie wznoszą spokojnie swą świątynię: zbudował ją w latach 1777-1781 na dzisiejszym placu Małachowskiego ich współwyznawca, słynny architekt, Szymon Bogumił Zug. Ten okazały przykład klasycystycznej architektury, zniszczony w trakcie Powstania Warszawskiego, został odbudowany w swoim pierwotnym kształcie. Także i kalwiniści wystawili własny kościół
nie tyle realizację postulatów tolerancji wyznaniowej, co kapitulację przed naciskami mocarstw wrogich Rzeczypospolitej.<br><br>Pod wpływem Oświecenia kruszył się jednak kontrreformacyjny stereotyp równający polskość z katolicyzmem. Dawna dewocja ustępuje miejsca postawom tolerancyjnym, zgodnym z duchem czasu. Świadczy o tym fakt, iż w ostatnim ćwierćwieczu istnienia I Rzeczypospolitej nie odnotowujemy już żadnych zatargów pomiędzy dysydentami a katolikami. W Warszawie luteranie wznoszą spokojnie swą świątynię: zbudował ją w latach 1777-1781 na dzisiejszym placu Małachowskiego ich współwyznawca, słynny architekt, Szymon Bogumił Zug. Ten okazały przykład klasycystycznej architektury, zniszczony w trakcie Powstania Warszawskiego, został odbudowany w swoim pierwotnym kształcie. Także i kalwiniści wystawili własny kościół
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego