Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Polityka
Nr: 20
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 2000
w swych pamiętnikach w 1641 r., angielski podróżnik John Evelyn. Na przełomie XVI i XVII w. malarze holenderscy - na skutek gwałtownych zawirowań polityczno-religijnych - utracili praktycznie wszystkich tradycyjnych mecenasów sztuki: władcę, dwór, arystokrację, a także Kościół katolicki. W każdym innym kraju oznaczałoby to całkowitą degradację malarstwa, tymczasem w Holandii nastąpił złoty wiek.
Masowe zakupy obrazów przyczyniły się do masowego malowania. Zbyt masowego. Paradoksalnie, w kraju w którym oleje wisiały w niemal każdym mieszkaniu, karczmie i chałupie, ich twórcy opłacani byli wyjątkowo podle, a naród, który tak bardzo cenił malarstwo, równocześnie tak źle obchodził się z malarzami. Ktoś skwapliwie policzył, że cena obrazu
w swych pamiętnikach w 1641 r., angielski podróżnik John Evelyn. Na przełomie XVI i XVII w. malarze holenderscy - na skutek gwałtownych zawirowań polityczno-religijnych - utracili praktycznie wszystkich tradycyjnych mecenasów sztuki: władcę, dwór, arystokrację, a także Kościół katolicki. W każdym innym kraju oznaczałoby to całkowitą degradację malarstwa, tymczasem w Holandii nastąpił złoty wiek.<br>Masowe zakupy obrazów przyczyniły się do masowego malowania. Zbyt masowego. Paradoksalnie, w kraju w którym oleje wisiały w niemal każdym mieszkaniu, karczmie i chałupie, ich twórcy opłacani byli wyjątkowo podle, a naród, który tak bardzo cenił malarstwo, równocześnie tak źle obchodził się z malarzami. Ktoś skwapliwie policzył, że cena obrazu
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego