Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Ozon
Nr: 5
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 2005
Dąbrowskiego, ułańskie przyśpiewki, nawet "Rotę". Oglądając śpiewające izraelskie staruszki, widz odnajduje się nagle poza koleinami stereotypów; pojęcia historycznej pamięci, tożsamości, polskości stają niespodziewanie i niejednoznaczne.

Jedna z niebezpiecznych myśli legła u podstaw zrealizowanego w zeszłym roku, skromnego, ale szokującego projektu "80064". Film jest zapisem rozmowy Żmijewskiego z człowiekiem, który przeżył Auschwitz. Artysta namawia byłego więźnia, by zgodził się na odświeżenie tatuażu z jego obozowym numerem - 80064. Stary mężczyzna najpierw się opiera, wykręca, ale ostatecznie ulega i zatarty tatuaż na jego ramieniu zostaje wykonany na nowo. "To bezwzględne działanie, bezwzględne jak tamta historia, jak obóz, jak tamten świat - pisze w komentarzu do
Dąbrowskiego, ułańskie przyśpiewki, nawet "Rotę". Oglądając śpiewające izraelskie staruszki, widz odnajduje się nagle poza koleinami stereotypów; pojęcia historycznej pamięci, tożsamości, polskości stają niespodziewanie i niejednoznaczne. <br><br>Jedna z niebezpiecznych myśli legła u podstaw zrealizowanego w zeszłym roku, skromnego, ale szokującego projektu "80064". Film jest zapisem rozmowy Żmijewskiego z człowiekiem, który przeżył Auschwitz. Artysta namawia byłego więźnia, by zgodził się na odświeżenie tatuażu z jego obozowym numerem - 80064. Stary mężczyzna najpierw się opiera, wykręca, ale ostatecznie ulega i zatarty tatuaż na jego ramieniu zostaje wykonany na nowo. "To bezwzględne działanie, bezwzględne jak tamta historia, jak obóz, jak tamten świat - pisze w komentarzu do
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego