Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Fronda
Nr: 9.10
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1998
transcendentny wobec historii [...] Umarli są w posiadaniu tajemnicy, której my żyjący nie jesteśmy warci i nie jesteśmy zdolni odkryć".

Za centralne miejsce, w którym dokonał się Holocaust, uważany jest Oświęcim, nazywany "najokropniejszym miejscem na ziemi" (przewodniczący Knesetu Szewach Weiss), "miejscem ciemności, miejscem wiecznej nocy" (Elie Wiesel), "czarną dziurą człowieczeństwa" (pismo Auschwitz Shalom).

Oświęcim jako zło absolutne był punktem zero w historii, dlatego zdaniem wielu dzieje ludzkości zdają się dzielić na dwie części: przed Oświęcimiem i po Oświęcimiu. Pojawiają się nowe obszary refleksji: świat po Oświęcimiu (Henryk Grynberg), Bóg po Oświęcimiu (Hans Jonas), Kościół po Oświęcimiu (Johann Baptist Metz), chrześcijaństwo po Oświęcimiu
transcendentny wobec historii [...] Umarli są w posiadaniu tajemnicy, której my żyjący nie jesteśmy warci i nie jesteśmy zdolni odkryć".&lt;/&gt;<br><br> Za centralne miejsce, w którym dokonał się Holocaust, uważany jest Oświęcim, nazywany &lt;q&gt;"najokropniejszym miejscem na ziemi"&lt;/&gt; (przewodniczący Knesetu Szewach Weiss), &lt;q&gt;"miejscem ciemności, miejscem wiecznej nocy"&lt;/&gt; (Elie Wiesel), &lt;q&gt;"czarną dziurą człowieczeństwa"&lt;/&gt; (pismo Auschwitz Shalom).<br><br> Oświęcim jako zło absolutne był punktem zero w historii, dlatego zdaniem wielu dzieje ludzkości zdają się dzielić na dwie części: przed Oświęcimiem i po Oświęcimiu. Pojawiają się nowe obszary refleksji: świat po Oświęcimiu (Henryk Grynberg), Bóg po Oświęcimiu (Hans Jonas), Kościół po Oświęcimiu (Johann Baptist Metz), chrześcijaństwo po Oświęcimiu
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego