transcendentny wobec historii [...] Umarli są w posiadaniu tajemnicy, której my żyjący nie jesteśmy warci i nie jesteśmy zdolni odkryć".</><br><br> Za centralne miejsce, w którym dokonał się Holocaust, uważany jest Oświęcim, nazywany <q>"najokropniejszym miejscem na ziemi"</> (przewodniczący Knesetu Szewach Weiss), <q>"miejscem ciemności, miejscem wiecznej nocy"</> (Elie Wiesel), <q>"czarną dziurą człowieczeństwa"</> (pismo Auschwitz Shalom).<br><br> Oświęcim jako zło absolutne był punktem zero w historii, dlatego zdaniem wielu dzieje ludzkości zdają się dzielić na dwie części: przed Oświęcimiem i po Oświęcimiu. Pojawiają się nowe obszary refleksji: świat po Oświęcimiu (Henryk Grynberg), Bóg po Oświęcimiu (Hans Jonas), Kościół po Oświęcimiu (Johann Baptist Metz), chrześcijaństwo po Oświęcimiu