Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Sztuka
Nr: 3
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1974
paradoksalne, ale w istocie siłą motoryczną poczynań powojennej awangardy była intencja sprzęgnięcia sztuki z rzeczywistością na nowo i z większą niż kiedykolwiek siłą. Trudność dostrzeżenia i uświadomienia sobie tej prawdy polega, jak zwykle, na stosowaniu wobec nowych zjawisk starych, a wiec już do nich nieprzystawalnych kryteriów w odbiorze i ocenie. Awangarda powojenna dokonywała zaś rewolucyjnego przeobrażenia w obszarze środków działania, wymagającego gruntowego przebudowania również pojęć o sztuce, wraz z ich kryteriami, zakresem percepcji i nomenklaturą. Są to bariery niełatwe do przebycia, determinujące często widzenie wyrywkowe, fragmentaryczne, skierowane na poszczególne przejawy sztuki, utrudniające zaś dostrzeżenie rudymentalnych źródeł i substratu zachodzących w niej
paradoksalne, ale w istocie siłą motoryczną poczynań powojennej awangardy była intencja sprzęgnięcia sztuki z rzeczywistością na nowo i z większą niż kiedykolwiek siłą. Trudność dostrzeżenia i uświadomienia sobie tej prawdy polega, jak zwykle, na stosowaniu wobec nowych zjawisk starych, a wiec już do nich nieprzystawalnych kryteriów w odbiorze i ocenie. Awangarda powojenna dokonywała zaś rewolucyjnego przeobrażenia w obszarze środków działania, wymagającego gruntowego przebudowania również pojęć o sztuce, wraz z ich kryteriami, zakresem percepcji i nomenklaturą. Są to bariery niełatwe do przebycia, determinujące często widzenie wyrywkowe, fragmentaryczne, skierowane na poszczególne przejawy sztuki, utrudniające zaś dostrzeżenie rudymentalnych źródeł i substratu zachodzących w niej
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego