Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Kultura
Nr: 6
Miejsce wydania: Warszawa
Rok wydania: 1978
Rok powstania: 2005
każdego "Fidelu" jest reżyser. Beethoven był genialnym muzykiem i genialnym dramaturgiem - ale jego materią była czysta muzyka. Dramaturgiczna konstrukcja późnych sonat i kwartetów zapiera dech, ale to jednak co innego niż żywi ludzie i ich sprawy. Podejrzewam, że był Beethoven romantykiem typu "boskiego" - z tych co wielbią Człowieka przez wielkie C, ale tajniki ludzkiego serca są im raczej obojętne. Beethoven nie ukrywał zresztą faktu, iż bardziej pociąga go ideologia niż psychologia, i bardziej wizja niż intryga. Stąd cokolwiek lekceważące wypowiedzi o "Cosi fan tutte"i nigdy nie zrealizowany zamiar pisania "Fausta". Sięgnął po temat "Fidelu", bo pociągała go w nim idea
każdego "Fidelu" jest reżyser. Beethoven był genialnym muzykiem i genialnym dramaturgiem - ale jego materią była czysta muzyka. Dramaturgiczna konstrukcja późnych sonat i kwartetów zapiera dech, ale to jednak co innego niż żywi ludzie i ich sprawy. Podejrzewam, że był Beethoven romantykiem typu "boskiego" - z tych co wielbią Człowieka przez wielkie C, ale tajniki ludzkiego serca są im raczej obojętne. Beethoven nie ukrywał zresztą faktu, iż bardziej pociąga go ideologia niż psychologia, i bardziej wizja niż intryga. Stąd cokolwiek lekceważące wypowiedzi o <hi rend="italic">"Cosi fan tutte"</>i nigdy nie zrealizowany zamiar pisania <hi rend="italic">"Fausta"</>. Sięgnął po temat "Fidelu", bo pociągała go w nim idea
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego