Typ tekstu: Książka
Autor: Błoński Jan
Tytuł: Forma, śmiech i rzeczy ostateczne
Rok: 1994
wiąże się nieodłącznie z każdą percepcją, każdym ujęciem świata, jest ona uniwersalnym narzędziem służącym nadawaniu kształtu rzeczywistości". Czy to - moim zdaniem słuszne - stwierdzenie Jarzębskiego można związać z określoną filozofią? Gombrowiczowska forma zdaje się czasem elementem aktu intencjonalnego, którym - jak mniemał Husserl - świadomość dociera do rzeczy. Czasem przypomina raczej "formę symboliczną" Cassirera - język, mit, sztukę, naukę rozpatrywane łącznie jako ujęcia rzeczywistości przez kulturę. Oględniej więc powiedzieć, że dla Gombrowicza działalność człowieka w świecie "polega przede wszystkim na narzucaniu formy", na przetwarzaniu otaczającej rzeczywistości w strukturę uporządkowaną. Czy "forma" rządzi tylko działalnością ludzką, naturą uwewnętrznioną przez człowieka? Tak, jeśli uznać Gombrowicza za zwolennika
wiąże się nieodłącznie z każdą percepcją, każdym ujęciem świata, jest ona uniwersalnym narzędziem służącym nadawaniu kształtu rzeczywistości". Czy to - moim zdaniem słuszne - stwierdzenie Jarzębskiego można związać z określoną filozofią? Gombrowiczowska forma zdaje się czasem elementem aktu intencjonalnego, którym - jak mniemał Husserl - świadomość dociera do rzeczy. Czasem przypomina raczej "formę symboliczną" <foreign>Cassirera</> - język, mit, sztukę, naukę rozpatrywane łącznie jako ujęcia rzeczywistości przez kulturę. Oględniej więc powiedzieć, że dla Gombrowicza działalność człowieka w świecie "polega przede wszystkim na narzucaniu formy", na przetwarzaniu otaczającej rzeczywistości w strukturę uporządkowaną. Czy "forma" rządzi tylko działalnością ludzką, naturą uwewnętrznioną przez człowieka? Tak, jeśli uznać Gombrowicza za zwolennika
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego