Typ tekstu: Książka
Autor: Miciński Bolesław
Tytuł: Podróże do piekieł
Rok wydania: 1994
Rok powstania: 1937
zegarka, aby złowić na niej
ostatnie tchnienie filozofa, ujrzałby w niezmąconej oddechem
powierzchni jakby w lustrze odbite sklepione czoło, błękitne
powieki, kościsty nos i zwiędłe wargi - twarz
Emanuela Kanta.

OD AUTORA
Założenia artystyczne niniejszego szkicu zawarte są w tytule:
Portret Kanta. Portret - założenia są więc natury
malarskiej, a że żywot Kanta przysłowiowo był bezbarwny
i monotonny, wyłoniły się niemałe trudności, skoro ex
definitione trzeba było starannie unikać wszelkich
pozamalarskich elementów, takich jak analiza psychologiczna,
interpretacja tekstu czy historyczny komentarz. Ambicją
tego szkicu była transpozycja pojęć na wyobrażenia. Dlatego
właśnie esej poprzedzony jest obszernym wstępem, w którym mowa
jest o malarstwie. Malarskie
zegarka, aby złowić na niej<br>ostatnie tchnienie filozofa, ujrzałby w niezmąconej oddechem<br>powierzchni jakby w lustrze odbite sklepione czoło, błękitne<br>powieki, kościsty nos i zwiędłe wargi - twarz<br>Emanuela Kanta.&lt;/&gt;<br><br>&lt;div&gt;&lt;tit&gt;OD AUTORA&lt;/&gt;<br> Założenia artystyczne niniejszego szkicu zawarte są w tytule:<br>Portret Kanta. Portret - założenia są więc natury<br>malarskiej, a że żywot Kanta przysłowiowo był bezbarwny<br>i monotonny, wyłoniły się niemałe trudności, skoro ex<br>definitione trzeba było starannie unikać wszelkich<br>pozamalarskich elementów, takich jak analiza psychologiczna,<br>interpretacja tekstu czy historyczny komentarz. Ambicją<br>tego szkicu była transpozycja pojęć na wyobrażenia. Dlatego<br>właśnie esej poprzedzony jest obszernym wstępem, w którym mowa<br>jest o malarstwie. Malarskie
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego