Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Studia Socjologiczne
Nr: 4
Miejsce wydania: Wrocław
Rok: 1976
wielkiej liczby działań społecznych pozornie heterogenicznych i stara się fakt ten wyjaśnić poprzez koncepcję hau. Lévi-Strauss podejmuje tę samą kwestię, odrzucając wyjaśnienie Maussowskie. Dla Lévi-Straussa wymiana kontynuuje zjawisko pierwotne, hau natomiast "jest to uświadamiana forma, w jaka ludzie ujmowali nieuświadomioną konieczność, której racje tkwią gdzie indziej". Wymiana - według Lévi-Straussa - zachowuje swoje podstawowe znaczenie nie tylko w opisywanych przez Maussa społeczeństwach pierwotnych, przejawy jej można znaleźć także w dzisiejszych społeczeństwach przemysłowych. Przykładem niech będzie wzajemne zapraszanie się na uroczystości rodzinne czy święta, wymiana życzeń, podarunków. Mauss rozpatrując wymianę wprowadził pojęcie całościowej faktu społecznego (fait social total ), które w historii
wielkiej liczby działań społecznych pozornie heterogenicznych i stara się fakt ten wyjaśnić poprzez koncepcję <hi rend="italic">hau</hi>. Lévi-Strauss podejmuje tę samą kwestię, odrzucając wyjaśnienie Maussowskie. Dla Lévi-Straussa wymiana kontynuuje zjawisko pierwotne, <hi rend="italic">hau</hi> natomiast "jest to uświadamiana forma, w jaka ludzie ujmowali nieuświadomioną konieczność, której racje tkwią gdzie indziej". Wymiana - według Lévi-Straussa - zachowuje swoje podstawowe znaczenie nie tylko w opisywanych przez Maussa społeczeństwach pierwotnych, przejawy jej można znaleźć także w dzisiejszych społeczeństwach przemysłowych. Przykładem niech będzie wzajemne zapraszanie się na uroczystości rodzinne czy święta, wymiana życzeń, podarunków. Mauss rozpatrując wymianę wprowadził pojęcie całościowej faktu społecznego (<foreign lang="eng">fait social total</foreign> ), które w historii
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego