Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Bolesławskie Zeszyty Historyczne
Nr: 6
Miejsce wydania: Bolesław
Rok: 1997
z dekoracją wnętrza nowo wybudowanego kościoła w Bolesławiu, malował na świątyni duże obrazy, posługując się ilustracjami Dorcego do Pisma Świętego - Telaga, uczeń Jana Stanisławskiego z krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Prócz niego bawił także w tym czasie zdolny malarz Skonuski, który między innymi malował na Krzykawce portrety właścicieli majątku państwa Gaszyńskich. Malarstwo Telagi, jak i cały wystrój wnętrza kościoła wzorowany na polichromiach Matejki i Wyspiańskiego w kościołach krakowskich (Mariackim i Franciszkanów) były niezbyt udane komplikacją, ale stanowiły pewien wzór, według którego formował się ruch artystyczny miejscowego społeczeństwa.
Rzecz ciekawa, że w tym regionie nie spotkało się zupełnie śladów rodzimej, ludowej sztuki. Prawdopodobnie
z dekoracją wnętrza nowo wybudowanego kościoła w Bolesławiu, malował na świątyni duże obrazy, posługując się ilustracjami Dorcego do Pisma Świętego - Telaga, uczeń Jana Stanisławskiego z krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Prócz niego bawił także w tym czasie zdolny malarz Skonuski, który między innymi malował na Krzykawce portrety właścicieli majątku państwa Gaszyńskich. Malarstwo Telagi, jak i cały wystrój wnętrza kościoła wzorowany na polichromiach Matejki i Wyspiańskiego w kościołach krakowskich (Mariackim i Franciszkanów) były niezbyt udane komplikacją, ale stanowiły pewien wzór, według którego formował się ruch artystyczny miejscowego społeczeństwa.<br>Rzecz ciekawa, że w tym regionie nie spotkało się zupełnie śladów rodzimej, ludowej sztuki. Prawdopodobnie
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego