Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Tygodnik Podhalański
Nr: 29
Miejsce wydania: Zakopane
Rok: 1999
zbudowania tej najpiękniejszej powietrznej drogi nad Zakopanem wysunął w roku 1901 poeta Franciszek H. Nowicki, a budowy szlaku dokonano w latach 1903-1906 pod kierunkiem jej propagatora - księdza Walentego Gadowskiego, który koszty budowy szlaku pokrył wspólnie z Towarzystwem Tatrzańskim. Ciekawostką niech będzie fakt, że przy budowie szlaku niektóre fragmenty Orlej Perci przeszedł ksiądz Gadowski wraz z góralskimi przewodnikami jako pierwszy. Odcinek, prowadzący przez Wołoszyn, budowali jurgowianie, ale gdy weszli w teren trudniejszy, okolice Buczynowych Turni, to zaczęło się im zawracać w głowie i ksiądz Gadowski był zmuszony wynająć góralskich przewodników do budowy dalszej części szlaku - wśród nich był Jakub Wawrytko. Dawna
zbudowania tej najpiękniejszej powietrznej drogi nad Zakopanem wysunął w roku 1901 poeta Franciszek H. Nowicki, a budowy szlaku dokonano w latach 1903-1906 pod kierunkiem jej propagatora - księdza Walentego Gadowskiego, który koszty budowy szlaku pokrył wspólnie z Towarzystwem Tatrzańskim. Ciekawostką niech będzie fakt, że przy budowie szlaku niektóre fragmenty Orlej Perci przeszedł ksiądz Gadowski wraz z góralskimi przewodnikami jako pierwszy. Odcinek, prowadzący przez Wołoszyn, budowali jurgowianie, ale gdy weszli w teren trudniejszy, okolice Buczynowych Turni, to zaczęło się im zawracać w głowie i ksiądz Gadowski był zmuszony wynająć góralskich przewodników do budowy dalszej części szlaku - wśród nich był Jakub Wawrytko. Dawna
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego