Typ tekstu: Książka
Autor: Szaniawski Klemens
Tytuł: O nauce, rozumowaniu i wartościach
Rok wydania: 1994
Rok powstania: 1966
hipotezy (np. o równości dwóch prawdopodobieństw, o niezależności cech, itp.). Można oczywiście posługiwać się nimi nie wnikając głębiej w ich sens ani nie interesując się ich uzasadnieniem. Postępowanie takie narażone jest jednak na niebezpieczeństwo dwojakiego typu. Po pierwsze: łatwo wówczas przeoczyć taką modyfikację warunków, która czyni zastosowanie danej reguły nieuprawnionym. Po wtóre: każda reguła wnioskowania pozostawia pewien margines swobodnej decyzji badacza (ściślej mówiąc, badacz wybiera sobie konkretną regułę z wyróżnionej przez matematyka klasy reguł). Decyzja ta może być zupełnie niewłaściwa, jeśli ten, kto ją podejmuje, nie zdaje sobie sprawy z jej możliwych konsekwencji.
A oto typowy przykład. Czytając sprawozdania z badań odnosi
hipotezy (np. o równości dwóch prawdopodobieństw, o niezależności cech, itp.). Można oczywiście posługiwać się nimi nie wnikając głębiej w ich sens ani nie interesując się ich uzasadnieniem. Postępowanie takie narażone jest jednak na niebezpieczeństwo dwojakiego typu. Po pierwsze: łatwo wówczas przeoczyć taką modyfikację warunków, która czyni zastosowanie danej reguły nieuprawnionym. Po wtóre: każda reguła wnioskowania pozostawia pewien margines swobodnej decyzji badacza (ściślej mówiąc, badacz wybiera sobie konkretną regułę z wyróżnionej przez matematyka klasy reguł). Decyzja ta może być zupełnie niewłaściwa, jeśli ten, kto ją podejmuje, nie zdaje sobie sprawy z jej możliwych konsekwencji.<br>A oto typowy przykład. Czytając sprawozdania z badań odnosi
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego