Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Dialog
Nr: 9
Miejsce wydania: Warszawa
Rok wydania: 1958
Rok powstania: 1996
Racine ulega sytuacyjności teatru molierowskiego: ukryty Nero przysłuchuje się rozmowie Brytannika i Junii. Nie ma takich chwytów w innych tragediach. Jest to teatr sumienia i namiętności. Za sceną toczy się akcja dramatyczna, na scenie odbywa się dramat postaw. Bohaterowie zjawiają się, aby oznajmić o zmianie postawy wobec zmienionej sytuacji. Tragedia Racine'a jest fugalną konstrukcją złożoną z monologów, z wyznań. Dialog jest tu właściwie fikcją. Jestem nieszczęśliwy, kocham, jestem zbrodniarzem, jestem podły - oto co mówią bohaterowie, wyznają, żądają nawzajem wyznań. Konstrukcja jest celowa, jasna, nie ma niespodzianek: można przewidzieć z góry każde wejście, wiadomo po prostu, kto jeszcze nie ustosunkował się do
Racine ulega sytuacyjności teatru molierowskiego: ukryty Nero przysłuchuje się rozmowie Brytannika i Junii. Nie ma takich chwytów w innych tragediach. Jest to teatr sumienia i namiętności. Za sceną toczy się akcja dramatyczna, na scenie odbywa się dramat postaw. Bohaterowie zjawiają się, aby oznajmić o zmianie postawy wobec zmienionej sytuacji. Tragedia Racine'a jest fugalną konstrukcją złożoną z monologów, z wyznań. Dialog jest tu właściwie fikcją. Jestem nieszczęśliwy, kocham, jestem zbrodniarzem, jestem podły - oto co mówią bohaterowie, wyznają, żądają nawzajem wyznań. Konstrukcja jest celowa, jasna, nie ma niespodzianek: można przewidzieć z góry każde wejście, wiadomo po prostu, kto jeszcze nie ustosunkował się do
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego