Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
że inicjalny motyw chorałowy całej sekwencji został zrytmizowany i
użyty w głosie najwyższym, w opracowaniu wielogłosowym modelu I. Ponadto Tractus
rozpoczyna inicjalny motyw chorałowy Absolve, intonowany jednogłosowo (Bas).
Można by również wyprowadzić znaczący, w aspekcie wyrazowym i konstrukcyjnym
motyw z sekstą małą w górę, użyty przez Pendereckiego w Lacrimosa (w Requiem
Polskim, 1980/84/93), z przekształcenia motywu gregoriańskiego tej strofy Sekwencji
(we wzorcu: d-a-a-b-a); równocześnie motyw ten pełni podobną, istotną funkcję
w Te Deum (1980), komponowanym w tym czasie co Lacrimosa; wykorzystany w pierwszym
wersie Hymnu, może być interpretowany równie przekonująco w aspekcie figur retoryczno-muzycznych
że inicjalny motyw chorałowy całej sekwencji został zrytmizowany i <br>użyty w głosie najwyższym, w opracowaniu wielogłosowym modelu I. Ponadto Tractus <br>rozpoczyna inicjalny motyw chorałowy Absolve, intonowany jednogłosowo (Bas).<br> Można by również wyprowadzić znaczący, w aspekcie wyrazowym i konstrukcyjnym <br>motyw z sekstą małą w górę, użyty przez Pendereckiego w Lacrimosa (w Requiem <br>Polskim, 1980/84/93), z przekształcenia motywu gregoriańskiego tej strofy Sekwencji <br>(we wzorcu: d-a-a-b-a); równocześnie motyw ten pełni podobną, istotną funkcję <br>w Te Deum (1980), komponowanym w tym czasie co Lacrimosa; wykorzystany w pierwszym <br>wersie Hymnu, może być interpretowany równie przekonująco w aspekcie figur retoryczno-muzycznych
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego