Typ tekstu: Książka
Autor: Tischner Józef
Tytuł: Świat ludzkiej nadziei
Rok wydania: 1994
Rok powstania: 1977
Sartre'a z teodyceą Kartezjusza. Wskazuje się na fakt, że Sartre przyznaje człowiekowi wolność nieograniczoną, taką samą, jaką Kartezjusz przypisał Bogu. Sartre napisał: Jeżeli człowieka nie można zdefiniować, to tylko dlatego, że wpierw jest on niczym. Człowiek dopiero będzie, a będzie takim, jakim siebie uczyni. Jak w Kartezjańskim Bogu, tak w Sartre'owskim człowieku wolność jest źródłem bytu. Ale porównanie z Kartezjuszem jest tylko częściowo słuszne. Bo u Kartezjusza głównym przejawem nieskończonej wolności Boga jest nie negacja, lecz afirmacja. Bóg Kartezjusza to dobroć, która mówi "tak" i gwarantuje człowiekowi poznanie prawdy. Nie znaczy to jednak, by poza koncepcją Sartre'a nie można się było
Sartre'a z teodyceą Kartezjusza. Wskazuje się na fakt, że Sartre przyznaje człowiekowi wolność nieograniczoną, taką samą, jaką Kartezjusz przypisał Bogu. Sartre napisał: <q>Jeżeli człowieka nie można zdefiniować, to tylko dlatego, że wpierw jest on niczym. Człowiek dopiero będzie, a będzie takim, jakim siebie uczyni</>. Jak w Kartezjańskim Bogu, tak w Sartre'owskim człowieku wolność jest źródłem bytu. Ale porównanie z Kartezjuszem jest tylko częściowo słuszne. Bo u Kartezjusza głównym przejawem nieskończonej wolności Boga jest nie negacja, lecz afirmacja. Bóg Kartezjusza to dobroć, która mówi "tak" i gwarantuje człowiekowi poznanie prawdy. Nie znaczy to jednak, by poza koncepcją Sartre'a nie można się było
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego