Typ tekstu: Książka
Autor: Ostrowicki Michał
Tytuł: Dzieło sztuki jako system
Rok: 1997
całość.
Punktem wyjścia przy analizie jest system sytuacji estetycznej
zaproponowany przez M. Gołaszewską. Zwróćmy uwagę na konsekwencje
ujawniające się w wyniku przyjęcia metodologii systemowej dla opisu
wskazanej struktury.
Przez powyższe możemy wskazać pięć interesujących nas systemów
(rys. 1):
1. Artysta (twórca),
2. Odbiorca,
3. Dzieło sztuki,
4. Świat człowieka,
5. System jakości i wartości.

Pięć tych różnozakresowych systemów tworzy metasystem, którego
wewnętrzne relacje zostały przedstawione na gruncie sytuacji
estetycznej. Jeżeli zgodzimy się na określenie sytuacji estetycznej
jako systemu, to możemy przyjąć dla elementów tworzących tę sytuację
określenie podsystemów. Możemy tu mówić o podsystemach względnie
izolowanych - oznacza to, że wszystkie podsystemy pozostają
całość.<br> Punktem wyjścia przy analizie jest system sytuacji estetycznej<br>zaproponowany przez M. Gołaszewską. Zwróćmy uwagę na konsekwencje<br>ujawniające się w wyniku przyjęcia metodologii systemowej dla opisu<br>wskazanej struktury.<br> Przez powyższe możemy wskazać pięć interesujących nas systemów <br>(rys. 1):<br>1. Artysta (twórca),<br>2. Odbiorca,<br>3. Dzieło sztuki,<br>4. Świat człowieka,<br>5. System jakości i wartości. <br><br> Pięć tych różnozakresowych systemów tworzy metasystem, którego<br>wewnętrzne relacje zostały przedstawione na gruncie sytuacji<br>estetycznej. Jeżeli zgodzimy się na określenie sytuacji estetycznej<br>jako systemu, to możemy przyjąć dla elementów tworzących tę sytuację<br>określenie podsystemów. Możemy tu mówić o podsystemach względnie<br>izolowanych - oznacza to, że wszystkie podsystemy pozostają
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego