Typ tekstu: Książka
Autor: Miłosz Czesław
Tytuł: Legendy nowoczesności
Rok: 1944
doskonalszy kształt Boga i normę etyczną coraz wyższą. Jeszcze krok jeden, a wyłoni się wątpliwość, czy prawda zawarta w Ewangelii jest ostatecznym wyrazem Objawienia Boga w człowieku, czy też, stanowiąc osiągnięcie jak dotąd najdoskonalsze, ustąpi z czasem miejsca sankcji jeszcze doskonalszej i wyobrażeniu Boga tak różnego od chrześcijańskiego, jak Bóg Trójcy Świętej różni się od Zeusa czy Amona. Tęsknoty XIX wieku zwrócone ku nadchodzącej epoce Parakleta to właśnie oczekiwanie nowego Objawienia.
Dalsza konsekwencja: jeśli za przedmiot uczuć religijnych uznamy konkretyzację Absolutu, ujrzymy, że w ciągu wieków linia rozwojowa tych uczuć stale i konsekwentnie ulega dematerializacji. Od Absolutu skonkretyzowanego w religiach pierwotnych
doskonalszy kształt Boga i normę etyczną coraz wyższą. Jeszcze krok jeden, a wyłoni się wątpliwość, czy prawda zawarta w Ewangelii jest ostatecznym wyrazem Objawienia Boga w człowieku, czy też, stanowiąc osiągnięcie jak dotąd najdoskonalsze, ustąpi z czasem miejsca sankcji jeszcze doskonalszej i wyobrażeniu Boga tak różnego od chrześcijańskiego, jak Bóg Trójcy Świętej różni się od Zeusa czy Amona. Tęsknoty XIX wieku zwrócone ku nadchodzącej epoce Parakleta to właśnie oczekiwanie nowego Objawienia.<br> Dalsza konsekwencja: jeśli za przedmiot uczuć religijnych uznamy konkretyzację Absolutu, ujrzymy, że w ciągu wieków linia rozwojowa tych uczuć stale i konsekwentnie ulega dematerializacji. Od Absolutu skonkretyzowanego w religiach pierwotnych
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego