Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
pewnego pozalogicznego bytu (niem. Dasein), czyli właśnie
'ja', zdolnego do refleksji nad rzeczywistością. Takie 'ja' traktowane jest jako
odrębny podmiot, który jest różny od wszystkiego, co postrzega jako
różniące się od siebie przedmioty poznania. "Podmiotowość i przedmiotowość

zasadzają się już ze swej strony na szczególnej jawności 'bycia'
i istoty ludzkiej. Utrwala ona we władzy przedstawiania ich rozróżnienie jako
przedmiotu (bycia) i podmiotu (istoty ludzkiej). To ostatnie obowiązuje odtąd
jako absolutne i wpędza myślenie w sytuację bez wyjścia". Owa sytuacja
bez wyjścia polega na tym, że bycie jest z konieczności zawsze uprzedmiotowiane.
Dla Heideggera ontologiczna struktura zasady niesprzeczności
zakłada także, iż każdy
pewnego pozalogicznego bytu (niem. Dasein), czyli właśnie <br>'ja', zdolnego do refleksji nad rzeczywistością. Takie 'ja' traktowane jest jako <br>odrębny podmiot, który jest różny od wszystkiego, co postrzega jako <br>różniące się od siebie przedmioty poznania. "Podmiotowość i przedmiotowość<br>&lt;page nr=287&gt;<br>zasadzają się już ze swej strony na szczególnej jawności 'bycia' <br>i istoty ludzkiej. Utrwala ona we władzy przedstawiania ich rozróżnienie jako <br>przedmiotu (bycia) i podmiotu (istoty ludzkiej). To ostatnie obowiązuje odtąd <br>jako absolutne i wpędza myślenie w sytuację bez wyjścia". Owa sytuacja <br>bez wyjścia polega na tym, że bycie jest z konieczności zawsze uprzedmiotowiane. <br>Dla Heideggera ontologiczna struktura zasady niesprzeczności <br>zakłada także, iż każdy
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego