Typ tekstu: Książka
Autor: Werner Andrzej
Tytuł: Dekada filmu
Rok: 1997
jest rysem zasadniczym epoki, decydującej się porzucić krępujący gorset moralności - jego pokusą było przyjęcie sztuki jako wartości samej w sobie, nie wymagającej żadnych poza pięknem uzasadnień. W życiu społecznym i politycznym odrzucenie tego gorsetu prowadziło do katastrofy totalitaryzmu. Rozdarcie Aschenbacha jest także wyrazem świadomości rozdroża, na którym znalazł się sam Visconti, tak bardzo przywiązany do czysto estetycznych walorów, a jednocześnie przekonany o winie, która leży nie tylko w umierających światach wyznawców sztuki, ale i w tej sztuki istocie, przynajmniej od czasu, gdy oddzieliła się od kultu pretendując do roli samowystarczalnego sacrum. Winie, która polega właśnie na amoralności piękna, na imitacji życia
jest rysem zasadniczym epoki, decydującej się porzucić krępujący gorset moralności - jego pokusą było przyjęcie sztuki jako wartości samej w sobie, nie wymagającej żadnych poza pięknem uzasadnień. W życiu społecznym i politycznym odrzucenie tego gorsetu prowadziło do katastrofy totalitaryzmu. Rozdarcie Aschenbacha jest także wyrazem świadomości rozdroża, na którym znalazł się sam Visconti, tak bardzo przywiązany do czysto estetycznych walorów, a jednocześnie przekonany o winie, która leży nie tylko w umierających światach wyznawców sztuki, ale i w tej sztuki istocie, przynajmniej od czasu, gdy oddzieliła się od kultu pretendując do roli samowystarczalnego sacrum. Winie, która polega właśnie na amoralności piękna, na imitacji życia
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego