Typ tekstu: Książka
Autor: red. Gomulicka Barbara
Tytuł: Pisarze polskiego oświecenia
Rok: 1996
drugiej tragedii. Ta ostatnia powstała pod najsilniejszym wpływem nowego teatru. Zaznaczył się on głównie w wyrazistej liryzacji tekstu zwłaszcza w scenach śpiewu Ulla przy wtórze harfy (akt 3 sc. 2 i akt 4 sc. 1), gdzie obowiązujący trzynastozgłoskowiec zastąpiony został przez wiersz ośmio i sześciosylabowy. Wanda jest zresztą ostatnią tragedią Wężyka. Powrócił on do dramatu dopiero po przejściu przez doświadczenie historycznej powieści, wyzwolony już z presji reguł gatunkowych, zarówno tych ograniczających rolę tła dziejowych wydarzeń i tłumiących rozmach malarski autora, jak tych nie pozwalających wyjść z tego tła żywym postaciom drugiego planu.
Ostatecznie zatem w roku 1817 pisarz wycofuje się na
drugiej tragedii. Ta ostatnia powstała pod najsilniejszym wpływem nowego teatru. Zaznaczył się on głównie w wyrazistej liryzacji tekstu zwłaszcza w scenach śpiewu Ulla przy wtórze harfy (akt 3 sc. 2 i akt 4 sc. 1), gdzie obowiązujący trzynastozgłoskowiec zastąpiony został przez wiersz ośmio i sześciosylabowy. Wanda jest zresztą ostatnią tragedią Wężyka. Powrócił on do dramatu dopiero po przejściu przez doświadczenie historycznej powieści, wyzwolony już z presji reguł gatunkowych, zarówno tych ograniczających rolę tła dziejowych wydarzeń i tłumiących rozmach malarski autora, jak tych nie pozwalających wyjść z tego tła żywym postaciom drugiego planu.<br> Ostatecznie zatem w roku 1817 pisarz wycofuje się na
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego