Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
przedmiotu poznania.
Pierwsza kategoria, 'zabranie człowieka, a pozostawienie otoczenia'
(chiń. duoren buduojing; jap. datsunin fudatsukyo ), dotyczy sytuacji, gdy
zachowany jest przedmiot poznania, a nieobecny jest podmiot poznania.
Linji wyjaśnia tę kategorię poetycko: "W wiosenny dzień wszystko budzi
się do życia, a ziemia pokryta jest brokatem [oświetla ją słońce - A.
K.]. Włos małego dziecka niesiony wiatrem jest jak biała nić". Stosując
tę kategorię, Linji stara się zanegować świadomość odrębnego 'ja' swoich
uczniów. Wydaje mi się, że do tej kategorii należą przede wszystkim
te reakcje mistrza, które przejawiają się w bezpośrednim ataku na osobę
ucznia. Mistrz nie odpowiada na pytanie ucznia (czyli na
przedmiotu poznania. <br>Pierwsza kategoria, 'zabranie człowieka, a pozostawienie otoczenia' <br>(chiń. duoren buduojing; jap. datsunin fudatsukyo ), dotyczy sytuacji, gdy <br>zachowany jest przedmiot poznania, a nieobecny jest podmiot poznania. <br>Linji wyjaśnia tę kategorię poetycko:&lt;q&gt; "W wiosenny dzień wszystko budzi <br>się do życia, a ziemia pokryta jest brokatem [oświetla ją słońce - A. <br>K.]. Włos małego dziecka niesiony wiatrem jest jak biała nić"&lt;/&gt;. Stosując <br>tę kategorię, Linji stara się zanegować świadomość odrębnego 'ja' swoich <br>uczniów. Wydaje mi się, że do tej kategorii należą przede wszystkim <br>te reakcje mistrza, które przejawiają się w bezpośrednim ataku na osobę <br>ucznia. Mistrz nie odpowiada na pytanie ucznia (czyli na
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego