Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
a d c z y ć stanu, w którym
przekroczony zostaje dualizmu podmiotu i przedmiotu poznania. Filozoficzne
dywagacje nie były brane pod uwagę jako forma praktyki religijnej z tego
powodu, że nieuchronnie wikłają nas one w uprzedmiotowianie wszystkiego,
co poznajemy. Wyodrębnienie przedmiotu poznania pociąga za sobą
świadomość odrębnego podmiotu poznającego, a więc niejako automatycznie
pojawia się dualizm podmiotu i przedmiotu. Jak można przekroczyć dualizm
podmiotu i przedmiotu poznania, skoro w każdym akcie przedmiotowego
poznania dualizm ten na nowo się konstytuuje?
W odróżnieniu od Heideggera Nishida przyznaje otwarcie, że jego
stanowisko jest w pewnym sensie dogmatyczne. Odwołuje się bowiem do
filozoficznej tradycji Wschodu
a d c z y ć stanu, w którym <br>przekroczony zostaje dualizmu podmiotu i przedmiotu poznania. Filozoficzne <br>dywagacje nie były brane pod uwagę jako forma praktyki religijnej z tego <br>powodu, że nieuchronnie wikłają nas one w uprzedmiotowianie wszystkiego, <br>co poznajemy. Wyodrębnienie przedmiotu poznania pociąga za sobą <br>świadomość odrębnego podmiotu poznającego, a więc niejako automatycznie <br>pojawia się dualizm podmiotu i przedmiotu. Jak można przekroczyć dualizm <br>podmiotu i przedmiotu poznania, skoro w każdym akcie przedmiotowego <br>poznania dualizm ten na nowo się konstytuuje? <br>W odróżnieniu od Heideggera Nishida przyznaje otwarcie, że jego <br>stanowisko jest w pewnym sensie dogmatyczne. Odwołuje się bowiem do <br>filozoficznej tradycji Wschodu
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego