Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
oświecenie' jest stopniowe i dlatego może
być pogłębiane - najpierw jest małe, a potem duże. Tego typu rozumienie
'oświecenia' jest błędne z punktu widzenia 'absolutnie sprzecznej samotożsamości' 'jaźni jednostkowej' i 'jaźni oświeconej'. Próbą uzasadnienia
stanowiska Hakuina może być traktowanie jego większych i mniejszych
'oświeceń' jako rezultatów utrwalania perspektywy postrzegania rzeczywistości
jako 'absolutnie sprzecznej samotożsamości', a nie jej pogłębiania. Oznaczałoby
to, że przekroczenie dualizmu podmiotu i przedmiotu poznania może być
chwilowe i że należy utrwalać nową perspektywę postrzegania rzeczywistości.
Teoria 'oświecenia nagłego i praktyki stopniowej' była ostro krytykowana
między innymi przez Mazu i Linji, których uważa się za zwolenników teorii
'oświecenia nagłego i
oświecenie' jest stopniowe i dlatego może <br>być pogłębiane - najpierw jest małe, a potem duże. Tego typu rozumienie <br>'oświecenia' jest błędne z punktu widzenia 'absolutnie sprzecznej samotożsamości' 'jaźni jednostkowej' i 'jaźni oświeconej'. Próbą uzasadnienia <br>stanowiska Hakuina może być traktowanie jego większych i mniejszych <br>'oświeceń' jako rezultatów utrwalania perspektywy postrzegania rzeczywistości <br>jako 'absolutnie sprzecznej samotożsamości', a nie jej pogłębiania. Oznaczałoby <br>to, że przekroczenie dualizmu podmiotu i przedmiotu poznania może być <br>chwilowe i że należy utrwalać nową perspektywę postrzegania rzeczywistości. <br>Teoria 'oświecenia nagłego i praktyki stopniowej' była ostro krytykowana <br>między innymi przez Mazu i Linji, których uważa się za zwolenników teorii <br>'oświecenia nagłego i
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego