sfery narodzin i śmierci, wymiar absolutny <br>jest bowiem sprzecznie tożsamy z wymiarem relatywnym. <br>Dogen w swoich rozważaniach nawiązuje także do początku przekazu <br>zen, który rozpoczyna się od podniesienia kwiatu przez Buddę Śakyamuniego <br>i uśmiechu zrozumienia Mahakaśyapy. Symbolika 'kwiatów nieba' ma <br>uświadamiać, że 'pustka' nie jest brakiem istnienia ('pustką jednostronną'), ale <br>'absolutnie sprzeczną samotożsamością' będącą źródłem wszelkiej kreatywności. <br>"Musicie pamiętać, że niebo ('pustka') jest jak roślina. Tak pojęte niebo <br>w sposób konieczny zakwita, 'kwiaty nieba' zakwitają, tak jak zakwitają kwiaty <br>roślin. Właśnie aby wyrazić tę prawdę, Budda powiedział, że tak naprawdę <br>nie ma 'kwiatów nieba' " - nauczał Dogen, podkreślając, że nie można <br>uznać