Typ tekstu: Książka
Autor: Tischner Józef
Tytuł: Świat ludzkiej nadziei. Wybór szkiców filozoficznych 1966-1975
Rok wydania: 1994
Lata powstania: 1966-1975
Negacja substancjalizmu miała w egzystencjalizmie - jak mi się wydaje - nie tylko czysto teoretyczne i "systemowe" podłoże. Jedno ze źródeł inspirujących negację - być może nawet jedno z głównych źródeł - leżało w obszarze generalnego Ethosu kierunku. Był nim bunt przeciwko wszelkim możliwym i faktycznym formom predestynacji. Negacja substancjalizmu szła w parze z absolutyzacją wolności. Człowiek sam sobie jest demiurgiem, sam sobie tworzy swą predestynację. Ponieważ jest wolnością, nie ma w nim żadnego materiału, na którym mógłby wyciskać swój ślad los odgórnie formułowany. Cień predestynacji leżał na duszy Kierkegaarda. Predestynacja miała dla niego sens zarówno religijny, jak filozoficzny. Sens religijny sięgał dogmatów luteranizmu, sens
Negacja substancjalizmu miała w egzystencjalizmie - jak mi się wydaje - nie tylko czysto teoretyczne i "systemowe" podłoże. Jedno ze źródeł inspirujących negację - być może nawet jedno z głównych źródeł - leżało w obszarze generalnego Ethosu kierunku. Był <page nr=185> nim bunt przeciwko wszelkim możliwym i faktycznym formom predestynacji. Negacja substancjalizmu szła w parze z absolutyzacją wolności. Człowiek sam sobie jest demiurgiem, sam sobie tworzy swą predestynację. Ponieważ jest wolnością, nie ma w nim żadnego materiału, na którym mógłby wyciskać swój ślad los odgórnie formułowany. Cień predestynacji leżał na duszy Kierkegaarda. Predestynacja miała dla niego sens zarówno religijny, jak filozoficzny. Sens religijny sięgał dogmatów luteranizmu, sens
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego