Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
Pleni ­ gloria tua; frazy 2 Agnus
ze wspomnianej XI mszy gregoriańskiej, użytej w 1 i 3 Agnus tej części. Materiał
chorałowy nie podlega istotniejszym przekształceniom (poza drobnymi zmianami
interwałowymi). Z reguły wprowadza go jeden głos, następnie struktura melodyczna
jest dwojona w dwu- lub czterogłosie, bądź wykorzystana jako głos najwyższy
struktur akordowych, np. Quoniam (s. 7-8, prz. 6). W celu podkreślenia chorałowego
charakteru mszy kompozytor stosuje uwspółcześniony typ zapisu chorałowego, z
dwiema jedynie wartościami i relacjami rytmicznymi (punctum, bipunctum). Msza
ta reprezentuje więc szczególnie homogeniczny typ ekspresji z asymilująco wykorzystanym
materiałem chorałowym.

Integrująca funkcja chorału gregoriańskiego w cyklu mszalnym miała niekiedy
Pleni ­ gloria tua; frazy 2 Agnus <br>ze wspomnianej XI mszy gregoriańskiej, użytej w 1 i 3 Agnus tej części. Materiał <br>chorałowy nie podlega istotniejszym przekształceniom (poza drobnymi zmianami <br>interwałowymi). Z reguły wprowadza go jeden głos, następnie struktura melodyczna <br>jest dwojona w dwu- lub czterogłosie, bądź wykorzystana jako głos najwyższy <br>struktur akordowych, np. Quoniam (s. 7-8, prz. 6). W celu podkreślenia chorałowego <br>charakteru mszy kompozytor stosuje uwspółcześniony typ zapisu chorałowego, z <br>dwiema jedynie wartościami i relacjami rytmicznymi (punctum, bipunctum). Msza <br>ta reprezentuje więc szczególnie homogeniczny typ ekspresji z asymilująco wykorzystanym <br>materiałem chorałowym.<br><br> Integrująca funkcja chorału gregoriańskiego w cyklu mszalnym miała niekiedy
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego