Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Almanach Humanistyczny "Bez wiedzy i zgody..."
Nr: 5
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1986
porównamy książeczkę "Religion" z wcześniejszymi o 28 lat "Wykładami o filozofii średniowiecznej" (Warszawa 1954), to natychmiast dostrzeżemy nie tyle różnice stanowisk - te są oczywiste - ile analogie, a nawet tożsamość rozkładu sympatii i antypatii. Niezależnie od całej metamorfozy duchowej, jaką przeszedł Kołakowski, zawsze czuje sympatię do pewnej określonej kategorii myślicieli i antypatię do innej. Zawsze lubił nominalistów, mistyków, panteistów i manichejczyków, a nie lubił tomistów i wszelkich filozofów, którzy próbowali zracjonalizować problem winy.
O czym to świadczy? Młodzieńcze "Wykłady o filozofii średniowiecznej" to pierwsza manifestacja tej wrażliwości estetycznej, która w jakiś sposób rządzi nim w dalszym ciągu. Co jest cechą dystynktywną tej
porównamy książeczkę "Religion" z wcześniejszymi o 28 lat "Wykładami o filozofii średniowiecznej" (Warszawa 1954), to natychmiast dostrzeżemy nie tyle różnice stanowisk - te są oczywiste - ile analogie, a nawet tożsamość rozkładu sympatii i antypatii. Niezależnie od całej metamorfozy duchowej, jaką przeszedł Kołakowski, zawsze czuje sympatię do pewnej określonej kategorii myślicieli i antypatię do innej. Zawsze lubił nominalistów, mistyków, panteistów i manichejczyków, a nie lubił tomistów i wszelkich filozofów, którzy próbowali zracjonalizować problem winy.<br> O czym to świadczy? Młodzieńcze "Wykłady o filozofii średniowiecznej" to pierwsza manifestacja tej wrażliwości estetycznej, która w jakiś sposób rządzi nim w dalszym ciągu. Co jest cechą dystynktywną tej
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego