Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Tygodnik Powszechny
Nr: 47
Miejsce wydania: Kraków
Rok: 1994
wypowiedź Włodzimierza Maciąga pt. "Czego uczy szkoła?", opublikowaną w "TP" nr 13/1994). Wydaje się, że płynie z nich przestroga dla reformatorów, by brali pod uwagę rzecz najcenniejszą, najdelikatniejszą, podstawę wszelkiego kształcenia - wyobraźnię.


Andrzej Friszke

"Autonomiczna część Imperium"

PRL była państwem niesuwerennym, częścią radzieckiego imperium, ale częścią autonomiczną. Ramy tej autonomii zmieniały się w ciągu 45 lat istnienia PRL, co zależało od wielu czynników, ale granice ostateczne zawsze określała Moskwa. Jeśli szukać w przeszłości podobnej formy państwa polskiego, to nasuwa się porównanie z Królestwem Kongresowym lat 1815-30. W obu wypadkach istniały pozory suwerenności i rzeczywista rozległa autonomia, rządziła polska administracja
wypowiedź Włodzimierza Maciąga pt. "Czego uczy szkoła?", opublikowaną w "TP" nr 13/1994). Wydaje się, że płynie z nich przestroga dla reformatorów, by brali pod uwagę rzecz najcenniejszą, najdelikatniejszą, podstawę wszelkiego kształcenia - wyobraźnię.&lt;/&gt;<br><br>&lt;div type="art"&gt;<br>&lt;au&gt;Andrzej Friszke &lt;/&gt;<br><br>&lt;tit&gt;"Autonomiczna część Imperium"&lt;/&gt;<br><br>PRL była państwem niesuwerennym, częścią radzieckiego imperium, ale częścią autonomiczną. Ramy tej autonomii zmieniały się w ciągu 45 lat istnienia PRL, co zależało od wielu czynników, ale granice ostateczne zawsze określała Moskwa. Jeśli szukać w przeszłości podobnej formy państwa polskiego, to nasuwa się porównanie z Królestwem Kongresowym lat 1815-30. W obu wypadkach istniały pozory suwerenności i rzeczywista rozległa autonomia, rządziła polska administracja
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego